Qué busques?

dilluns, 2 de desembre del 2013

Pa fet a casa: Pa d'espelta

Aquest ha estat el primer cop que faig servir la farina d’espelta i el resultat ha estat magnífic: un pa de molla flonja, molts ulls, saborós i de textura molt agradable, pel que fa a la crosta Déu n’hi do lo cruixent que va quedar teninen compte que no tinc pedra. Ja estic desitjant tornar a fer-ne.
Ingredients
  • Pre-ferment
    • 140 gr farina integral d’espelta
    • 80 gr aigua
    • 1 gr llevat fresc de forner
  • Pa
    • 100 gr farina integral d’espelta
    • 290 gr aigua
    • 1 cs mel
    • 3 cc sal
    • 6 gr llevat fresc de forner o 2/3 cc llevat de forner liofilitzat.
Elaboració
  1. Pre-ferment
    1. El dia abans desfem el llevat amb la farina i barregem amb l’aigua amassant fins que quedi ben unit i faci una bola (si és excessivament sec afegir miquetes d’aigua).
    2. Deixem reposar a temperatura ambient i tapat durant 1h.
    3. Posem a la nevera fins l’endemà.
  2. Pa
    1. Traiem el pre-ferment de la nevera 2h abans d’utilitzar.
    2. Posem a la panificadora l’aigua tèbia, la sal, la mel, les farines i el llevat engrunat i desfet amb una mica de farina. Engeguem el programa de massa de pa sense cocció. Quan porti 5’ i estigui tot unit afegim el pre ferment a trossets d’un en un fins que s’hagi incorporat tot a la massa. Deixem acabar el programa (1h 40’ a la meva panificadora).
    3. Espolsem el marbre amb una mica de farina, ens enfarinem les mans i traiem la massa de la cubeta de la panificadora, amb cura de separar-la de les parets del recipient sense trencar-la. desgasifiquem lleugerament (sense amassar) i li donem forma de barra ample.
    4. La posem a fermentar sobre un paper de cuina, cobrim amb un drap de lli humit i deixem pujar la massa fins que dobli el volum, aprox 1h. Podem posar uns tetrabrics a banda i banda perquè creixi amunt i no s’aixafi.
    5. Pre-escalfem el forn a 230º, amb aigua dins d’un pot perquè es faci vapor, i la safata del forn a dins del forn.
    6. Quan la barra hagi pujat l’espolsem amb farina d’espelta amb l’ajuda d’un colador, fem un tall d’un cm de fondo tot al llarg de la barra amb una fulla d’afaitar o un ganivet esmolat i enfornem. Va molt posar-la amb el paper sobre una safata i deixar-la lliscar dins la safata del forn, amb el paper és molt fàcil.
    7. Al cap de 10’ baixem la temperatura a 200º i deixem coure 30’ més o fins que agafi un bonic color torradet (en total 35-40’).
    8. Traiem del forn i deixem refredar totalment sobre una reixeta.
Ja tenim el pa per un pa amb tomàquet de luxe!

6 comentaris:

  1. Em sembla que t'ha quedat molt bo, Mone! quina bona pinta!

    ResponElimina
  2. Hola Montse! Sóc la Gemma, la filla del Jaume i la Mercè. El meu pare em va dir que estaves interessada en un plafó d'al·lumini pel forn. Aquesta es la web del lloc on jo sabia que se'n podien comprar ( http://www.mecanizadosaez.com/ ), però em sembla que han tancat.. No ho sé segur per això. A veure si hi ha sort..! Aaa, i fa una pinta estupenda aquest pa :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Gemma!!! miraré a veure si ho trobo.

      Elimina
  3. Montse, fa dies que vagi guardar la recepta d'aquest pa perquè em semblava que havia de ser molt bo..... però avui l'he provat de fer seguint al peu de la lletra els teus passos i la massa m'ha quedat molt líquida... L'únic diferència que hi veig és que el programa de massa de la meva panificadora dura 10 minuts menys. Però no crec que si hagués estat 10 minuts més s'hagués lligat...
    Saps què he pogut fer malament?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Anna, això pot passar perque cada farina és diferent i admet més o menys aigua. Per evitar-ho el millor és començar amb menys aigua, per ex. 200gr, i mente la panificadora va amassant anar afegint aigua de cullerada en cullerada si li fa falta (no afegir la cullerada seguent fins que estigui totalment absorbida l'anterior).. Jo poso a les receptes les quantitas exactes que a mi m'han sortit be, però és cert que això mateix també m'ha passat amb receptes que trec d'altres blocs o llibres. Ara sempre em deixo una part d'aigua per afegir de mica en mica. Espero que així et vagi millor!

      Elimina
    2. Que bé Montse! Gràcies per respondre'm! De fet el que vaig acabar fent va ser afegir-hi més farina... i al final va quedar prou bo.... La propera vegada ja faré això d'anar afegint l'aigua poc a poc.
      Gràcies!

      Elimina

Seguidors

Total de visualitzacions de pàgina: